torsdag 15 november 2012

Vad är det för fel på sjukvården???

Satt hela dagen på akuten igår, bara för att åka hem igen utan att ha fått ut ett skit av det...

Det började på morgonen, mamma var i kontakt med ätstörningscentrat i Lund (där jag fått tid nästa vecka). Dom tyckte jag skulle åka in akut igen och lägga in mig på medicinakuten eftersom mitt bmi är så lågt. Det tyckte dom även i torsdags när jag var på psykakuten, att jag skulle läggas in på medicin för att få näring. 
Iallafall lyckades mamma och Lia övertala mig att åka in. Idag ångrar jag det bittert, waste of time... Det började bra, en supertrevlig manlig sjuksköterska tog hand om mig och kollade puls och blodtryck. Inget alarmerande där... Sen fick vi vänta, vänta och vänta... Klockan tre kom äntligen läkaren för undersökning. Konstigare människa har jag nog aldrig varit med om. Hon undersökte mig lite snabbt, frågade:

- Har du ätit något.  
- Ja, en macka till frukost. 
- Bra.

Hur kan det vara bra att en klart undernärd person bara ätit en macka till frukost klockan 3 på eftermiddagen, och inte har en möjlighet att köpa något för hon är fast i ett undersökningsrum? Så långt tänkte hon inte... Nästa grej:

- Har du några sår?
- Va?
- Har du några på kroppen?
- Eh, nej.
- Får jag känna?
- Ehhh, ja visst.

Varvid hon drar upp mina byxor och känner på mina vader. What? Fattade ingenting. Sedan frågade den dumma kossan mig om jag var deprimerad? Ah fan, nej jag är världens lyckligaste. Är inte alla anorektiker det? Sedan gick hon och efter en halvtimme kom två sköterskor (jättegoa) och tog blodprov. Halv fem kom läkaren äntligen tillbaka, mina prover var "okej". Jaha, och nu då? Eftersom ingen medicinsk grund fanns för att lägga in min, skickade hon mig till psykakuten trots mina protester, både där och i Lund hade dom ju sagt att jag skulle läggas in på medicin. På psyk stötte jag på nästa muppläkare efter ännu mer väntan. Han förstod inte riktigt varför jag blev skickad dit, sedan började han prata om stenåldersdieten. Jag berättade innan att jag åt mest mackor och grönsaker, då sa han att om man höll sig utan att äta mjölk och spannmål fick man inte i sig så mycket kalorier. Han förespråkade verkligen för den dieten och tipsade mig om en bok att läsa. Bara jag som tycker det är sjukt stört att prata om dieter med en anorektiker?????
Det hela slutade med att jag inte la in mig, och ringde mamma så hon fick komma och hämta mig. Hon var fly förbannad och skällde ut två överläkare på medicin, utan resultat. 
Så nu är jag hemma... Och det är gudaskönt!

Haft en ganska bra dag!!

Promenad på stranden i morse med Lia och hundarna, ett snabbesök hos mormor och morfar för att lämna lite hembakade kakor och bullar, sedan har jag ridit underbara Ghana! Lia longerade Bonne, som hade lite överskottsenergi=) Bockade som en galning, så jag är glad att jag inte satt på. Har dessutom städat och gått på stan en sväng. Med andra ord, alldeles för mycket motion idag. Det känns nu, hela kroppen värker. Men jag är gladare än vad jag varit på länge=)

Finaste Ghana och Bonne=)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar